Czarna skrzynka
Czarna skrzynka
Od przyszłego roku czas pracy kierowców ciężarówek i autobusów będzie ściśle kontrolowany
FOT. (C) MACIEJ KOSYCARZ/KFP
FOT. RAFAŁ GUZ
Zarówno konwencja AETR, jak i polskie prawo pracy ograniczają czas pracy kierowcy.
Konwencja zakazuje mu prowadzić pojazd dłużej niż przez 9 godzin na dobę, a po 4-godzinnej jeździe musi nastąpić co najmniej 40-minutowa przerwa. Minimalny czas wypoczynku to 11 godzin na dobę. Po czarnej serii wypadków polskich autobusów przyspieszono prace nad ratyfikacją konwencji AETR, która będzie obowiązywać najpóźniej od 1 stycznia 2003 roku, a niewykluczone, że Sejm przyspieszy wprowadzenie jej w życie od 1 października br. Od tego dnia tarcze tachografów (urządzeń zapisujących długość czasu pracy) będą uważnie oglądane przez przedstawicieli Inspekcji Transportu Drogowego.
Tachografy są znane w Polsce od kilkudziesięciu lat. Są to urządzenia montowane w pojazdach ciężarowych i autobusach. Ich zaletą jest niski koszt i prostota budowy, lecz dla celów kontroli pracy kierowcy są często niewystarczająco dokładne. Stosunkowo łatwo jest je także uszkodzić lub zafałszować zapis.
Rozwiązaniem problemu zapisu danych może być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta