Dziedzictwo dla odpornych
Dziedzictwo dla odpornych
(C) KATALOG
MONIKA MAŁKOWSKA
W przeszłości było tradycją wśród artystów i rzemieślników przekazywanie warsztatu i fachu z pokolenia na pokolenie. Nieraz kilka generacji pracowało na markę nazwiska, ale wybitny talent pojawiał się jeden, jedyny. W Polsce najsłynniejszą artystyczną "dynastią" byli bez wątpienia Kossakowie; bliżej naszych czasów wielopokoleniowa sława przypadła w udziale Lenicom.
Czy znane nazwisko ułatwia młodemu adeptowi sztuki start w artystycznej branży? A może jest to niekorzystne z perspektywy wolnego rynku? Wiadomo, że wierne kontynuowanie pracy "starych" nie tylko nie służy karierze, ale ją wręcz przekreśla. Nieustannie porównywani z protoplastami, młodzi popadają w kompleksy, nie wierzą we własne siły i możliwości. Gdy są ambitni, zdolni i odporni psychicznie, na wszelkie sposoby usiłują się odciąć od antenatów i pracować na własne konto.
Bettina Bereś, córka Marii Pinińskiej-Bereś, nieżyjącej już rzeźbiarki i Jerzego Beresia, wybitnego rzeźbiarza i performera, z obawy przed wpływem silnych osobowości rodziców zdecydowała się na studiowanie historii sztuki. - Ojciec i matka byli przeciwni moim artystycznym studiom - opowiada Bettina Bereś. - O...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta