Kosztowne trzy minuty
Kosztowne trzy minuty
Koszty korzystania z telefonu stacjonarnego są w Polsce podobne jak we Francji czy Finlandii. Po uwzględnieniu różnicy w poziomach dochodów oznacza to, że dla polskiego abonenta rozmowy telefoniczne są raczej drogie. Jednym z powodów tej sytuacji jest fakt, że Telekomunikacja Polska w rozmowach lokalnych nalicza impuls co trzy minuty, a większość operatorów robi to co sekundę.
Prawo telekomunikacyjne pozwala instytucji regulacyjnej (czyli Urzędowi Regulacji Telekomunikacji i Poczty) na kontrolę cen operatora dominującego na rynku telefonii stacjonarnej. W Polsce takim dominującym operatorem jest Telekomunikacja Polska SA. Podstawowym kryterium ustalania cen usług powinny być koszty ich dostarczenia. Dotychczas jednak określenie faktycznych kosztów wytworzenia usług telefonicznych nie jest możliwe ze względu na mizerną wiedzę, jaką ma URTiP o strukturze kosztów TP SA. Nie jest to wina tej firmy, gdyż jak dotąd nie musi ona stosować tzw. rachunkowości regulacyjnej, która umożliwia wyznaczenie wysokości kosztów jednostkowych, czyli tego, ile naprawdę kosztuje "wyprodukowanie" jednej minuty połączenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta