Przedświąteczna frustracja
Przedświąteczna frustracja
Wskaźnik optymizmu konsumentów
Grudzień przyniósł wyraźne pogorszenie nastrojów: obliczany przez Ipsos wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) obniżył się o 3 punkty. Gorzej oceniali oni własną sytuację finansową, wzrosły ich oczekiwania inflacyjne, choć jednocześnie trochę zmalały obawy przed bezrobociem.
Te zmiany mają jednak w znacznej mierze charakter sezonowy: od 1992 r. średni spadek WOK między listopadem a grudniem, wynosi właśnie 3 punkty. Grudzień zazwyczaj jest złym miesiącem dla nastrojów, gdyż na ogólny ich trend nakłada się specyficzny "efekt przedświąteczny".
Na rynku amerykańskim przed świętami jest okres handlowych żniw. W Polsce, sądząc po tłumach w sklepach i wynikach supermarketów, rzeczywistość jest podobna, ale nastawienie konsumentów - inne. Zakupy świąteczne w dużym stopniu traktowane są jako uciążliwy przymus. Konfrontacja sklepowych wystaw z zawartością portfela...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta