Pyrrusowe zwycięstwo?
Pyrrusowe zwycięstwo?
RYS. JANUSZ MAYK MAJEWSKI
OLAF OSICA
Sądząc po ostatnich doniesieniach, przyszłość najważniejszych zapisów projektu konstytucji poświęconych europejskiej polityce obronnej jest wciąż niepewna. Zanim więc odtrąbiony zostanie triumf NATO i więzi atlantyckiej, dobrze byłoby mieć jasność, co tak naprawdę jest przedmiotem sporu, i jakie mogą być tego konsekwencje.
To, co przedostaje się bowiem do opinii publicznej i ma wpływ na myślenie polityków - nie tylko zresztą w Polsce - jedynie zwiększa zagubienie. Tekst projektu konstytucji nie jest wprawdzie przyjazny dla czytelnika, ale to niczego nie usprawiedliwia.
Ściślejsza nie znaczy strukturalna
Po pierwsze, nieprawdziwe jest funkcjonujące powszechnie stwierdzenie, iż zapisy konstytucji w części odnoszącej się do polityki obronnej (art. 40 cz. I) postulują powołanie "sojuszu obronnego UE zarezerwowanego dla najlepiej uzbrojonych państw" i wyposażonego w osobny sztab. To są trzy różne rzeczy, które z prawnego, jak i politycznego punktu widzenia nie pokrywają się.
Kwestia powołania sojuszu obronnego przez część członków UE w ramach tzw. ściślejszej współpracy sprowadza się do udzielenia sobie tradycyjnych gwarancji bezpieczeństwa opierając się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta