Bariery nie tylko urzędowe
Bariery nie tylko urzędowe
Szansę na eksport mają też dostawcy sieci Carrefour
MACIEJ PIĄSTA
- Dobre jakościowo, markowe produkty z atrakcyjną ceną i dostosowane do potrzeb unijnych konsumentów - tak najczęściej przedstawiciele dużych sieci handlowych przedstawiają receptę na eksportowy sukces swych polskich dostawców. Współpraca z zagraniczną siecią wciąż niezbyt często jest dla nich szansą na eksport.
Szwedzka Ikea, która co roku wysyła za granicę towary z Polski za kilka miliardów złotych rocznie, od lat jest największym eksporterem wśród zagranicznych sieci działających w naszym kraju - w ubiegłym roku polska centrala zakupów Ikei kupiła towary za 2,5 mld złotych, a kolejny miliard wydały w Polsce biura zakupów sieci z innych państw. W pozostałych sieciach eksport towarów z Polski nie przekracza kilkudziesięciu milionów złotych i obejmuje zwykle towary, które trafiają na półki zagranicznych supermarketów jako najtańsze produkty tzw. pierwszej ceny. Często pod marką handlową sieci (private label). Niewielu polskich producentów, których nie stać na marketing i reklamę, przebija się na półki zagranicznych supermarketów pod własnym, firmowym logo.
Ostrożne nadzieje
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta