Powrót sterowców
Powrót sterowców
Niemcy mają sentyment do majestatycznych sterowców. Na zdjięciu - startujący z lotniska w Stuttgarcie Zeppelin NT (New Technology) LZ N 07. W 1908 roku podczas burzy właśnie na tym lotnisku doszło do katastrofy sterowca LZ4, którego wiatr zepchnął na drzewa, powodując pożar.
(C) AP
PIOTR KOŚCIELNIAK
Czy potężne, powolne sterowce mogą dziś stanowić konkurencję dla nowoczesnych samolotów przewożących pasażerów na odległość tysięcy kilometrów w kilka godzin? Oczywiście - wydają się twierdzić niemieccy inżynierowie, którzy od kilku lat pracują nad nową generacją takich pojazdów.
Aerostat to statek powietrzny, którego element nośny stanowi duża komora (lub komory) wypełnione gazem lżejszym od otaczającego powietrza (np. wodór lub hel). Unosi się w powietrzu dzięki sile wyporu aerostatycznego. Aerostat bez napędu to balon, a z własnym napędem - sterowiec. Pierwszy sterowiec skonstruował w 1852 roku francuski wynalazca Jules Henri Giffard. Osiągnął na nim wysokość 1800 metrów.
Nowe sterowce mają być bezpieczniejsze i nie mniej majestatyczne niż słynne statki powietrzne sprzed II wojny światowej. Pomysłodawcy całego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta