Ważne zadanie przed debiutem
Badania rynku dobrze jest rozpocząć od zebrania ogólnych informacji o branży, w której zamierzamy działać. Pomocne mogą tu być roczniki statystyczne, informacje z prasy codziennej, czasopisma branżowe. Ogólne dane dla danej branży, na przykład wielkość sprzedaży, eksportu czy wskaźniki rentowności - pozwolą określić, czy jest ona wzrostowa, czy nie. Dowiemy się również, jakie są tendencje na rynku oraz z jakimi problemami spotykają się przedsiębiorcy.
Kondycję sektora i szanse na rozwój naszej firmy można wstępnie oszacować na podstawie danych ze spółek giełdowych, które mają obowiązek upubliczniać informacje o efektach swoich działań. Dlatego jeśli mamy zamiar otworzyć sklep z odzieżą, to możemy poszukać wiadomości o takich firmach jak LPP czy Artaman, a jeśli sklep spożywczy, to o firmie Eldorado. Te spółki rozwijają sieć sprzedaży na zasadzie niezależnych jednostek franchisingowych. Stąd można dowiedzieć się, jakie są koszty założenia danej placówki, w jakich miejscach są zakładane, np. w dużych miastach czy raczej małych, jaka jest strategia firmy, a także jej przychody oraz zyski.
Takiego rodzaju...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta