Mercedesy z automatem
Od stycznia przyszłego roku sprzedawane w Polsce szosowe ciągniki siodłowe Mercedes-Benz Actros z napędem 4x2 i 6x4 i silnikami o mocy do 440 KM będą miały standardowo montowane zautomatyzowane skrzynie biegów nowej generacji PowerShift.
Przekładnie zostały skonstruowane jako niesynchronizowane (podobnie jak np. Volvo I-Shift i ZF AS-Tronic), dzięki czemu są o 50 kg lżejsze i o 15 proc. szybsze od poprzedniego modelu, co może zmniejszyć o 3,6 proc. zużycie paliwa - podaje producent. PowerShift oferowane będą w ciągnikach Axor za dopłatą. Nowe skrzynie przygotowano w wersji 12- i 16-stopniowej i mogą przenosić moment do 3300 Nm. Oprogramowanie skrzyni pozwala m.in. na jazdę wybiegiem (na biegu jałowym) oraz na wyjechanie zestawem zakopanym w śniegu poprzez rozkołysanie auta. Wersje budowlane, a także o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 60 t, nadal będą wyposażane w skrzynie Telligent.
Robert Przybylski