Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prywatne spotkania z mistrzami

02 stycznia 2008 | Kultura | Monika Małkowska
Pablo Picasso „Kobieta w zielonym kapeluszu”, 1947 r.
źródło: Albertina Museum
Pablo Picasso „Kobieta w zielonym kapeluszu”, 1947 r.
Alexej von Jawlensky „Dziewczyna w kapeluszu z kwiatami”, 1910 r.
źródło: Albertina Museum
Alexej von Jawlensky „Dziewczyna w kapeluszu z kwiatami”, 1910 r.
Rene Magritte „Zaczarowane otoczenie”, 1953 r.
źródło: Albertina Museum
Rene Magritte „Zaczarowane otoczenie”, 1953 r.
Wassily Kandinsky „Pejzaż”, 1910 r.
źródło: Albertina Museum
Wassily Kandinsky „Pejzaż”, 1910 r.
Edgar Degas „Dwie tancerki”, ok. 1905 r.
źródło: Albertina Museum
Edgar Degas „Dwie tancerki”, ok. 1905 r.

Wystawa „Od Moneta do Picassa. Kolekcja Batliner” gromadzi tłumy. Muzeum Albertina otrzymało w stały depozyt około 500 dzieł zgromadzonych przez prywatnych kolekcjonerów z Liechtensteinu

W pierwszej odsłonie przedstawiono prace powstałe od końca XIX do połowy XX wieku, w porządku chronologicznym. To kilkadziesiąt lat największych zmian w sztuce, wspaniała okazja do repetycji z jej historii, zwłaszcza że wszystkie nazwiska z górnej półki.

Zrównanie epok

Introdukcję stanowią „Nenufary” Claude’a Moneta z 1919 roku. Stary malarz stworzył dziesiątki ich wariantów. To jedna z tych niepokojących kompozycji, których datę powstania można by uważać za pomyłkę. Dzieło genialne, zda się, bezpośrednio sąsiadujące w czasie z ekspresyjną abstrakcją.

Na wystawie zwróciłam uwagę na widzów z Francji i Rosji, którzy przyszli nacieszyć się dokonaniami rodaków.

Przed pastelowym portretem małej Elisabeth Maitre autorstwa Pierre-Auguste’a Renoira (dziełko wczesne, z 1879 roku, ale już mistrzowskie, trafnie oddające wdzięk i temperament modelki) długo stała młoda francuska matka z dwojgiem dzieci.

– Narysuj mi to – prosił mamę chłopczyk, podczas gdy jego siostra usiłowała po swojemu zinterpretować „Dwie tancerki” Edgara Degasa, wspaniały pastel z 1905 roku. Zastanawiałam się, co robi większe wrażenie – niematerialne tiule tandetnych spódniczek czy „struktura” ruchu baletnic? Jedno i drugie nie do podrobienia.

W sali z rosyjską awangardą usłyszałam głośne rozmowy w języku Rodczenki....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 7902

Spis treści
Zamów abonament