Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Infrastruktura transportowa – obalmy mity

30 kwietnia 2008 | Ekonomia | Tomasz Komornicki

Nie jesteśmy i nie będziemy krajem tranzytowym łączącym Wschód z Zachodem

Zapóźnienia transportowe są w Polsce znacząco większe niż w innych nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do Czech, Słowacji i Węgier okres transformacji przedakcesyjnej został w naszym kraju zmarnowany nie tylko z punktu widzenia realizacji nowych przedsięwzięć, ale także w odniesieniu do szeroko rozumianego przygotowania inwestycji. Dopiero członkostwo w Unii Europejskiej i widmo utraty funduszy (a ostatnio także widmo utraty Euro 2012) zmusiły nas do głębszej refleksji nad przyczynami kryzysu w tym zakresie oraz nad sposobami jego przezwyciężenia.

Jedną z praprzyczyn zastoju inwestycyjnego lat 90. był brak nowej długookresowej wizji rozwoju infrastruktury połączony z inercją planowania przestrzennego. W szczególności koncepcje rozbudowy sieci drogowej pozostały oparte na założeniach sformułowanych w okresie gospodarki centralnie planowanej. U ich podstaw leżał interes strategiczny Układu Warszawskiego oraz cele gospodarki RWPG bazującej na przemyśle ciężkim i działającej w patologicznych warunkach niskiej przenikalności tzw. żelaznej kurtyny. Efektem stała się preferencja dla szachownicowego układu sieci pozwalającego na sprawny tranzyt pomiędzy byłymi ZSRR i NRD oraz na przewóz towarów z południowej Polski (Górny Śląsk), Czechosłowacji i Węgier do portów bałtyckich....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8003

Spis treści

Ekonomia

ARR bez prezesa
Akcje których spółek najlepiej wybierać w trakcie bessy?
BP i Shell na fali
Bogdanka w drodze na giełdę
Boleśnie silna waluta
Chudy maj supermarketów
Cytat dnia
Czeskie podłogi na parkiet
Dalecy od kryzysu na rynku mieszkań
Deutsche Bank ogłasza stratę w I kwartale
E-sklepy nie dostaną dotacji z UE
Euro i dolar droższe o 2 grosze
Fuzje i debiuty wstrząsnęły rynkiem pracy finansistów
Gdynia dłużej o trzy tygodnie
IDMSA utrzymał rekomendacje
Infrastruktura transportowa – obalmy mity
Jeśli przerwa w podwyżkach nie teraz, to kiedy?
Kalendarium gospodarcze
Kara dla Stalexportu
Kolejki po dopłaty
Konieczny będzie import cukru
Kontrowersyjny przetarg w NBP przedmiotem skargi jego uczestników
Krócej na NWR
LICZBA DNIA: 650 tys. domów
Latem w Gazpromie pojawi się posada dla kolejnego rosyjskiego premiera
Lepsza ocena Sygnity
Lokaty idą w górę
Majówkowe wojaże Polaków
Mało chętnych na TF SKOK
Najwięcej z Gdańska
Nasza-Klasa wyprzedziła Google
Nieudana oferta TF SKOK
Nowe rozdanie w PKN Orlen
Pobudzanie sztucznej inteligencji
Prognozy Puław w górę
Przecena na rynkach ropy i metali
Przychody Telekomunikacji powyżej oczekiwań
Raz w górę, raz w dół
Rekord w PZU Życie
Rekordowy spadek cen domów
Rząd kończy z kominówką
Siemens przeżarty korupcją
Szwajcarska pięść
Słowacja żegna koronę
URE zgadza się na droższe listy
Winiety znikną
Więcej podatku na organizacje
Wzrost Bauera w Polsce
Zniknie nazwa CU
Świecie w górę
Zamów abonament