Kąpiel w cudzej chwale
Rozmowa z Rafałem Styłą, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego
Rz: Mercedes Stanisława Lema osiągnął wczoraj na aukcji rekordowo wysoką cenę. Dlaczego chcemy być właścicielami przedmiotów, które kiedyś posiadali sławni ludzie?
Rafał Styła: Można wyróżnić dwa rodzaje motywacji. Pierwszy to tzw. efekt kąpania się w cudzej chwale. Kupujący ma poczucie, że część wielkości dawnego właściciela przedmiotu staje się jego udziałem. Może się chwalić, iż nabył przedmiot znanej osoby, oraz uważa, że z tego względu zasłużył na pochwały innych. Nie bez znaczenia jest też...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta