Arbiter niepotrzebny
Arbiter niepotrzebny
Ryszard Tupin
Spór o dopuszczalność kontroli przez NIK jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, które "działają z udziałem mienia państwowego lub komunalnego albo rozporządzają takim mieniem" (art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli) i żądanie nowelizacji ustawy lub autorytatywnej wykładni Trybunału Konstytucyjnego wydają się sztuczne i przesadzone. Trybunał w pełnym składzie może bowiem ustalać powszechnie obowiązującą wykładnię tylko przepisów ustawowych budzących poważne wątpliwości prawne.
Po co jednak strzelać z armaty do wróbla, gdy właściwie nie ma o co się sprzeczać, jeśli zgodzimy się co do pewnych zasadniczych kwestii.
Zacznijmy od strony merytorycznej i postawmy sprawę jasno: czy znajduje merytoryczne uzasadnienie kontrolowanie przez NIK przedsiębiorstw mieszanych (państwowo-prywatnych, komunalno-prywatnych, państwowospółdzielczych czy komunalno-spółdzielczych) , a jeżeli tak, to od jakiego poziomu udziału w ich kapitale Skarbu Państwa, innych państwowych osób prawnych lub komunalnych osób prawnych?
Otóż wyróżniamy trzy kategorie przedsiębiorstw mieszanych, w których Skarb Państwa, państwowe osoby prawne lub komunalne osoby prawne posiadają:
* ponad 66 proc. udziałów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta