Obraz Wielkiego Tygodnia
Obraz Wielkiego Tygodnia
Monika Małkowska
Świadkowie Ukrzyżowania
Sześć wieków temu rozpowszechnił się w Europie "krucyfiks mistyczny", przedstawiający zmaltretowane i pokrwawione ciało Chrystusa, rozpięte na krzyżu. Nieco później, na początku XV stulecia, wykształcił się typ symbolicznie ukazywanego Ukrzyżowania -- nie jako historycznego zdarzenia, lecz jako znak Męki Zbawiciela, ustawicznie odnawianej w trakcie ofiary mszalnej. Te przedstawienia ukazywały, poza Chrystusem, dwie postaci pod krzyżem, personifikujące Eklezję i Synagogę. Oznaczało to, że krzyż oddzielił Stare i Nowe Przymierze.
W końcu XV stulecia Kalwaria zapełnia się ludźmi, symboliczne znaczenia zanikają. Odtąd malarze starali się jak najsugestywniej oddać atmosferę zdarzeń Wielkiego Tygodnia. Rozpacz zmieszana z szyderstwem, obojętność z bólem, połączenie wzniosłości z przyziemnością, uduchowienia z bezdusznością -- wszystko to pozwalało artystom wykazać się umiejętnościami różnicowania ludzkich emocji i reakcji, uwidocznionych w gestach i mimice. Coraz częściej pokazywano umierających na krzyżach, obok Chrystusa, dwóch łotrów; żołnierzy, rzucających kości o szatę Jezusa; tłoczących się ciekawskich. A obok zbolała Matka, której towarzyszy Jan Ewangelista i lamentująca Maria Magdalena.
Jednymi z pierwszych mistrzów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta