Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak skalkulować cenę przed wysłaniem propozycji

12 maja 2009 | Dobra firma | Michał Kołtuniak
źródło: Rzeczpospolita

Zanim zaproponujemy w ofercie cenę wyrobu, warto przeprowadzić jej kalkulację, uwzględniając przy tym specyfikę handlu zagranicznego

Podana przez nas cena może być przedmiotem negocjacji. W zależności od rynku docelowego oczekiwania drugiej strony mogą być bardzo różne.

Przykładowo firma niemiecka lub skandynawska będzie oczekiwała bardzo konkretnej propozycji. Przede wszystkim oceniana będzie jakość naszych produktów i możliwość dokonania terminowej dostawy. Oczekiwania co do obniżki ceny powinny być stosunkowo niewielkie.

Inaczej będzie na rynku państw arabskich, gdzie negocjacje co do ceny są częścią kultury zawierania transakcji. W tym przypadku żądanie obniżenia ceny (i to znaczne) nie powinno nas dziwić.

Dlatego musimy dokładnie skalkulować wszystkie koszty, aby wiedzieć, gdzie i ile możemy zaoszczędzić. Handel zagraniczny wiąże się przecież z wieloma dodatkowymi kosztami związanymi z transportem (często na znaczne odległości), uzyskaniem wymaganych dokumentów, kosztami podatkowymi i administracyjnymi (np. cła) oraz ubezpieczeniem towarów. Musimy poznać wszystkie te koszty, aby dobrze przygotować się do negocjacji ceny. Przygotowując kalkulację, dobrze jest się posługiwać gotowymi formułami handlowymi (np. Incoterms), które obu stronom pozwalają się zorientować w ich obowiązkach.

Przyjmijmy, że koszt produkcji naszego wyrobu to 100 euro (koszt materiałów, robocizna, zużycie energii itp.). Znając tę cenę, możemy określić nasz zarobek, czyli wyznaczyć marżę. Na początek przyjmijmy ją na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8315

Spis treści
Zamów abonament