Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lotniskowce bez ropy

04 lipca 2009 | Batalie największej z wojen | Robert Przybylski
Japoński lotniskowiec „Zuikaku”
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Japoński lotniskowiec „Zuikaku”
Lotniskowiec „Akagi” podczas rejsu bojowego, wiosna 1942 r.
źródło: Archiwum „Mówią wieki”
Lotniskowiec „Akagi” podczas rejsu bojowego, wiosna 1942 r.

Japończycy wykorzystali lata międzywojenne na intensywne zbrojenia. Ich stratedzy szybko dostrzegli dużą rolę lotniskowców.

Pierwszym na świecie okrętem budowanym jako lotniskowiec był japoński „Hosho”. Cesarska Marynarka Japonii zamówiła lotniskowiec w grudniu 1922 roku, a budowa rozpoczęła się 13 miesięcy wcześniej niż brytyjskiego „Hermesa”. Japończykom pomagali brytyjscy specjaliści z misji technicznej. Dziesięć lat później japońskie stocznie nie potrzebowały pomocy z zewnątrz. Zwodowany w 1937 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure okręt „Soryu” (Zielony smok) był najszybszym lotniskowcem na świecie

– osiągał 65 km/h. Jego wyporność wynosiła 18,8 tys. ton, mieścił 71 samolotów, a załoga liczyła 1100 ludzi. Lotniskowiec „Shinano” powstał z przebudowy pancernika klasy Yamato. Pancerny pokład o grubości 100 mm wytrzymywał trafienie półtonową bombą

– największą, jaką przenosiły amerykańskie bombowce nurkujące. W...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8361

Spis treści
Zamów abonament