Lotniskowce bez ropy
Japończycy wykorzystali lata międzywojenne na intensywne zbrojenia. Ich stratedzy szybko dostrzegli dużą rolę lotniskowców.
Pierwszym na świecie okrętem budowanym jako lotniskowiec był japoński „Hosho”. Cesarska Marynarka Japonii zamówiła lotniskowiec w grudniu 1922 roku, a budowa rozpoczęła się 13 miesięcy wcześniej niż brytyjskiego „Hermesa”. Japończykom pomagali brytyjscy specjaliści z misji technicznej. Dziesięć lat później japońskie stocznie nie potrzebowały pomocy z zewnątrz. Zwodowany w 1937 roku w stoczni marynarki wojennej w Kure okręt „Soryu” (Zielony smok) był najszybszym lotniskowcem na świecie
– osiągał 65 km/h. Jego wyporność wynosiła 18,8 tys. ton, mieścił 71 samolotów, a załoga liczyła 1100 ludzi. Lotniskowiec „Shinano” powstał z przebudowy pancernika klasy Yamato. Pancerny pokład o grubości 100 mm wytrzymywał trafienie półtonową bombą
– największą, jaką przenosiły amerykańskie bombowce nurkujące. W...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta