Kościół w stylu high-tech?
Najbardziej uderza nie ich piękno lub brzydota, ale różnorodność – twierdzą architekci
– Współczesna architektura jest polem niewiarygodnie różnych działań – mówi prof. Witold Cęckiewicz, twórca sanktuarium w Łagiewnikach. – To rezultat otwarcia na artystyczne poszukiwania II Soboru Watykańskiego, a potem Jana Pawła II. Architekci najbardziej reprezentacyjnych inwestycji sakralnych ostatnich lat w Polsce, m.in. Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach i Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie, mówią językiem symboli.
Profesor Cęckiewicz uważa, że wielość nurtów często utrudnia rozpoznanie, co jest kiczem, a co sztuką. – Stąd pewnie namnożyło się dziś tyle świątyń o hybrydalnych formach. W przeszłości sprawa była prostsza. W stylach obowiązywał kanon. Budowano wolniej – tłumaczy.
– Dziś architekci zyskali znacznie większą swobodę – twierdzi Stanisław Niemczyk, jeden z twórców współczesnej polskiej architektury sakralnej. Kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela (budowany w latach 1995 – 1999), zaprojektowany przez niego w rodzinnych Czechowicach-Dziedzicach, obwołano ikoną polskiej architektury. Ma trzy ceglane wieże symbolizujące kolejne tysiąclecia. – Wejściowa z krzyżem papieskim na szczycie jest znakiem trzeciego milenium, w które wprowadził nas Jan Paweł II – tłumaczy architekt,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta