Informatyczni asystenci pracowników pomogą wykonać zadanie
Na rynku jest wiele aplikacji wspomagających produktywność i zarządzanie czasem zatrudnionych
Tomasz Boguszewicz
Praca nad więcej niż dwoma projektami jednocześnie nie jest efektywna, bo więcej czasu niż na zadania poświęcamy na „przełączanie się” między nimi. Dotyczy to zarówno pracowników, jak i organizacji – twierdzi Gerald Weinberg, amerykański psycholog, antropolog i badacz technologii, w książce „Quality Software Management: Systems Thinking”.
Krytykowany przez niego multitasking, czyli wielozadaniowość, to jednak codzienność większości instytucji, firm, organizacji, a przede wszystkim pracowników. Według Weinberga zajmowanie się kilkoma rzeczami naraz stwarza ułudę efektywnego wykorzystania czasu. W rzeczywistości, jeśli zajmujemy się dwoma projektami jednocześnie, nie przeznaczamy na każdy z nich po 50 proc. czasu pracy. Bo około 20 proc. zajmuje przestawienie się na drugie zadanie.
Jedną z przyczyn jest niska wydajność sprzętu i programów używanych w biurach. Jak pokazały badania firmy Riverbed, prawie 30 proc. pracowników traci więcej niż dwie godziny tygodniowo z powodu powolnego dostępu do danych i aplikacji. Między innymi dlatego, jak wyliczył Gerald Weinberg, pracując nad trzema projektami, stracimy 40 proc. czasu, a nad pięcioma – aż 80 proc.
Wielozadaniowość jest jednak koniecznością, zwłaszcza teraz, gdy spowolnienie gospodarcze wymusiło na wielu firmach redukcję zatrudnienia. Dlatego warto się zainteresować...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta