Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Europę łączy trauma wojny

13 października 2009 | Kultura | Jacek Cieślak
„Troilus i Kresyda” Williama Szekspira  w reżyserii Luka Percevala, guru europejskiego teatru,  z Muenchner Kammerspiele. Najciekawszy jest zbiorowy portret mężów stanu – pokazanych jako znudzeni clowni (fot: Andreas Pohlmann)
źródło: Rzeczpospolita
„Troilus i Kresyda” Williama Szekspira w reżyserii Luka Percevala, guru europejskiego teatru, z Muenchner Kammerspiele. Najciekawszy jest zbiorowy portret mężów stanu – pokazanych jako znudzeni clowni (fot: Andreas Pohlmann)
Baala u Alize Zandwijk zagrała Fania Sorel (z lewej) (fot: festiwal dialog/Leo van Velzen)
źródło: Rzeczpospolita
Baala u Alize Zandwijk zagrała Fania Sorel (z lewej) (fot: festiwal dialog/Leo van Velzen)

Zachodni teatr unika metafizyki i nie ma przesłania. Polski operuje językiem religijnym i szuka nadziei

„Jestem wolny. Nie mam zobowiązań!” – krzyczy w spektaklu Alize Zandwijk z holenderskiego Ro Theater tytułowy bohater „Baala”. Młodziutki Bertolt Brecht, pisząc tę sztukę w 1918 r., nie wiedział chyba, że sformułował motto współczesnej, zlaicyzowanej Europy. A może, z dzisiejszej perspektywy, idealizujemy jej XIX-wieczną ideowość. Przecież nie pomogła wyplenić zła.

„Wobec zła” to hasło tegorocznej edycji Dialogu. Jego dyrektor Krystyna Meissner przypomniała też słowa Williama Goldinga: „Człowiek wytwarza zło jak pszczoła miód”.

Sceptycy i romantycy

Z perspektywy współczesnego zachodniego teatru widać, że po doświadczeniach XX wieku, stulecia zbrodniczych ideologii, Europa uznała, że każda idea jest zła. Skutek jest taki, że przypomina Baala. Cynicznego, hedonistycznego poetę anarchistę, który korzysta z życia, nie zważa na spustoszenie, jakie wywołuje, skazuje się na samozagładę.

Alize Zandwijk włożyła mnóstwo pomysłowości i energii w pokazanie upadku swojego bohatera, ale nie wiem, co...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8446

Spis treści

Ekonomia

Amerykański Nobel z ekonomii
Angielskie wozy z HSW
Coraz mniej państwowych
Cytat dnia - George Soros
Czy Enea trafi w ręce Francuzów zamiast Niemców
Czy euro pozwala rosnąć szybciej?
Deficyt przekłamuje rzeczywistość
Domy maklerskie już nie zwalniają pracowników
Emeryt – najlepszy konsument
Gordon Brown ratuje budżet, sprzedając państwowy majątek
Inwestorzy przestraszyli się emisji
Kalendarium gospodarcze
Kapitał potrzebny SKOK
Kolejny atak internetowych złodziei
Komornik zajął konta PKP Przewozy Regionalne
Kto pierwszy ten lepszy, czyli kto dostanie kredyt z dopłatą
Liczba dnia - 5,9 mld euro wyniósł deficyt handlowy
Lobbing jest w Unii akceptowany, w Polsce – nie
Mniej leasingu w finansowaniu inwestycji
NWR: nadal jesteśmy zainteresowani inwestycjami w Polsce
Nowe rekordy za granicą
PGE rusza na spotkania z inwestorami instytucjonalnymi
PGNiG zaczyna poszukiwania w Egipcie
PKP Cargo zmniejsza straty i szuka doradcy prywatyzacyjnego
Philips wyszedł z zapaści
Plany Rygi wprawiły banki w osłupienie
Produkcja prądu kusi kolejnych inwestorów
Przychody telekomów z usług stacjonarnych spadną
Przynęta na bmi?
Rosyjskie modele czekają na znaczek Opla
Spada zainteresowanie polisami z funduszem
To nie będzie zwykła rada
Tęsknota za pesetą nie znika
W skrócie
Wiarygodny plan potrzebny od zaraz
Widmo końca aut z kratką zwiększyło ruch w salonach
Zapaść polskich finansów trwa
Złapani w piramidę
Złoty odrabia straty
Życie w Philipsie
Zamów abonament