Zwrot towaru wymaga skorygowania VAT
Grudzień to okres wzmożonych przedświątecznych zakupów, sprzedawcy muszą się również liczyć z większą ilością zwrotów towarów
Jest to stosunkowo niewielki problem, jeśli klient wraz z towarem przynosi paragon. Wtedy stanowi on dowód, na podstawie którego korygowana jest wysokość sprzedaży.
Czasem jednak nabywca paragonu nie posiada, a sprzedawca zgadza się na zwrot. Czy w takiej sytuacji organy podatkowe nie zakwestionują korekty VAT należnego?
Problemem tym zajmowała się Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 9 kwietnia 2008 r. (IPPP1-443-176/08-2/BS).
Pytanie zadał właściciel sklepu, którego klient zwrócił się z reklamacją. Zażądał odstąpienia od umowy, a jako dowód jej zawarcia przedstawił arkusz papieru wymiarami i rodzajem papieru odpowiadający paragonowi fiskalnemu, lecz całkowicie nieczytelny.
Domniemany paragon nie zawierał jakichkolwiek informacji, ponieważ całkowicie wyblakł. Przedsiębiorca zapytał, czy mimo braku czytelnego oryginału dowodu zakupu może przyjąć zwrot towaru i dokonać związanej z tym korekty VAT. Jego zdaniem nie jest to możliwe.
Izba skarbowa uznała jednak to stanowisko za nieprawidłowe. W pierwszej kolejności powołała się na art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z nim podstawą opodatkowania jest obrót, czyli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta