Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Koszyk „Rz”: znowu jest drożej

23 grudnia 2009 | Ekonomia | Piotr Mazurkiewicz
W ciągu roku ceny wzrosły średnio o 3 proc. Jak wyjaśnia  firma Nielsen, przygotowująca zestawienie dla „Rz”, głównym motorem wzrostu ceny koszyka były produkty alkoholowe. Branża wyjaśnia, że powodem rosnących cen są chociażby wzrost kosztów importu oraz cen paliw. Zwłaszcza ostatni czynnik ma ogromne znaczenia dla branży handlowej, a zawirowania w cenach paliw bardzo szybko wszyscy widzimy podczas codziennych zakupów. Prognozy nie są także optymistyczne. Na światowych giełdach wiele surowców rolno-spożywczych w ciągu roku zdrożało nawet o ponad 60 proc. Na razie nie ma to tak mocnego przełożenia na ceny w sklepach, ale to tylko kwestia czasu.
źródło: Rzeczpospolita
W ciągu roku ceny wzrosły średnio o 3 proc. Jak wyjaśnia firma Nielsen, przygotowująca zestawienie dla „Rz”, głównym motorem wzrostu ceny koszyka były produkty alkoholowe. Branża wyjaśnia, że powodem rosnących cen są chociażby wzrost kosztów importu oraz cen paliw. Zwłaszcza ostatni czynnik ma ogromne znaczenia dla branży handlowej, a zawirowania w cenach paliw bardzo szybko wszyscy widzimy podczas codziennych zakupów. Prognozy nie są także optymistyczne. Na światowych giełdach wiele surowców rolno-spożywczych w ciągu roku zdrożało nawet o ponad 60 proc. Na razie nie ma to tak mocnego przełożenia na ceny w sklepach, ale to tylko kwestia czasu.

W porównaniu z wrześniem ceny spadły tylko w dyskontach. Liderami ich wzrostu zostały sieci supermarketowe. W przyszłym roku powinniśmy się spodziewać dalszego wzrostu cen

Za zakupy 20 produktów spożywczych, których ceny na zlecenie “Rz” śledzi firma Nielsen, podobnie jak przed rokiem najmniej zapłacimy w sklepach dyskontowych, jak Biedronka, Lidl czy Netto. W porównaniu z wrześniem spadły one o 0,83 proc. – i to jedyny typ sklepów, w którym są one niższe niż w poprzednim okresie.

W nadal tanich sieciach hipermarketów, jak Real, Auchan, Tesco czy Carrefour ceny wzrosły o 0,74 proc. i wyższą dynamikę zanotowały jedynie supermarkety oraz małe sklepy spożywcze, w których podobnie jak we wszystkich edycjach badania cen nadal jest najdrożej.

– Najniższy wzrost ceny całego koszyka o ok. 2,40 zł odnotowany został w dyskontach oraz supermarketach, podczas gdy w największym stopniu odczuliśmy wzrost w placówkach największych – hipermarketach oraz sklepach tradycyjnych – dużych, średnich i małych o około 3,50 – 4,50 zł – mówi Ewa Babis z firmy Nielsen. ...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8506

Spis treści

Ekonomia

Akcje Belvedere dla Bruce’a Willisa
Amica sprzeda dwie fabryki Samsungowi
Banki muszą poprawiać umowy
Banki nadal będą się biły o depozyty klientów
Cenę herbaty ustabilizuje powrót normalnej pogody
Ciężkie czasy minęły
Debiut na minusie
Drugie cięcie Toyoty
Eksport motoryzacji odbił od dna
Europie będzie coraz trudniej się zadłużać
Firmy mięsne proszą o pomoc Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
Fiński pośrednik
Inflacja bazowa w dół
Japoński Canon kupuje Optopol
Kalendarium gospodarcze
Kolejni gracze w transferach
Kolejny rok niższych cen
Koszyk „Rz”: znowu jest drożej
Linie LOT sprzedadzą swoją siedzibę
Mało kobiet pobiera emeryturę z II filara
Miniaturowe laptopy sprzedają się coraz lepiej
Mniej przyjazdów
Mniej za minutę przez komórkę
NFZ: coraz bardziej pusta kasa
Niezależny szef Urzędu Regulacji Energetyki pilnie poszukiwany
Orbis Travel, czyli marka na sprzedaż
Poczekajmy z oceną RPP
Polska mobilną potęgą
Przedświąteczne zakupy
PwC ostrzega przed bankructwami spółek
Rekrutacja w sieci kusi nowych graczy
Rośnie popularność Internetu
Spokój na rynku
Steve Jobs okazał się najlepszym zarządzającym w kryzysie
TP SA porozumie się z Netią?
Telewizja satelitarna nie będzie tanieć
Tempo zwolnień grupowych już słabnie
Unia utrzymała cła na buty
W biznesie więcej pesymistów niż optymistów
W skrócie
Wadium za Silesię wyznaczone, oferenci w grze
Wigilijna stabilizacja cen
Światowe ambicje polskich firm

Moje Pieniądze

Zamów abonament