Regulamin wynagradzania sporządź sam, nie kopiuj obowiązujących przepisów
Nie przepisuj kodeksu pracy do regulaminu wynagradzania. W razie nowelizacji przepisów będziesz zmuszony zmodyfikować wewnętrzny akt prawny, a to bez udziału związków nie zawsze jest możliwe
Firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników i nieposiadające układów zbiorowych pracy muszą opracować regulamin wynagradzania. Jak to zrobić, by był poprawny?
Ile i komu
Najważniejszym zapisem tego aktu prawnego jest system płacowy. Zatrudnieni muszą przecież wiedzieć, czy pracują na akord, według stawki godzinowej czy są wynagradzani w formie ryczałtu. Muszą być także świadomi tego, czy poza wynagrodzeniem mają prawo do dodatkowych składników, tj. prowizji czy premii. Ale uwaga, ich przyznanie to za mało.
Z regulaminu wynagradzania muszą wynikać jeszcze warunki przyznania (nie można ich podać w odrębnym wewnętrznym zarządzeniu) oraz termin wypłaty. Ten ostatni nie może dotyczyć pensji. O tym piszemy w regulaminie pracy, bo to informacja o charakterze porządkowym. W regulaminie wynagradzania można ją zamieścić dodatkowo, jako informację uzupełniającą.
Trzeba tylko pilnować, by pokrywała się z tym, co wynika z przepisów płacowych. I co...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta