Szczegółowych przepisów o ubezpieczeniach wciąż brak
Stosując przepisy o zamówieniach publicznych, gmina może zawrzeć umowę grupowego ubezpieczenia swoich pracowników. Jednak ze względu na brak odpowiednich regulacji, wykonując ją, może naruszyć dyscyplinę finansów publicznych
Umowa grupowego ubezpieczenia na życie pracowników jest kontraktem cywilnoprawnym o dobrowolnym charakterze.
Zawiera ją ubezpieczyciel oraz ubezpieczający, którym w tym przypadku jest pracodawca. Jej beneficjentami są natomiast pracownicy. Składki na ubezpieczenie są formalnie opłacane przez pracodawcę, rzeczywiście natomiast pochodzą ze środków stanowiących prywatna własność pracowników (wynagrodzenie za pracę).
W konsekwencji uznać należy, że nie mają one przymiotu środków publicznych. Jak podkreśla w swojej opinii Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku – to również pracownicy decydują o tym, u kogo chcą się ubezpieczyć. Następuje to poprzez wyrażenie zgody na objęcie takim ubezpieczeniem.
Zdaniem UZP
Zgodnie z art. 2 pkt 13 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta