Sprawdzą przewoźnika, samochody oraz wydadzą zezwolenie i certyfikat
Inspektorzy transportu drogowego mają od 31 grudnia ubiegłego roku prawo wystawić mandat każdemu kierowcy a od początku bieżącego wystawiają też dokumenty niezbędne przy przewozach międzynarodowych
Inspektor transportu drogowego podczas swojej pracy na szosie musi być umundurowany (ubranie koloru ciemnozielonego) i znajdować się w pobliżu oznakowanego pojazdu albo zatrzymywać samochody w miejscu oznaczonym znakiem drogowym uprzedzającym o kontroli.
Ponadto ma mieć legitymację służbową i znak identyfikacyjny. Może wydawać kierowcy polecenia i sygnały zarówno znajdując się na szosie, jak i w pojeździe.
Z lizakiem i w mundurze
Jeżeli widoczność jest wystarczająca, to podaje sygnały lizakiem lub ręką, a przy niedostatecznej widoczności – latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania aut ze światłem odblaskowym lub czerwonym.
Inspektor jadący autem może też żądać od kierowcy określonego zachowania, np. polecając przez megafon jazdę za samochodem inspekcji.
Inspektorzy transportu drogowego – podobnie jak policjanci – mogą kontrolować kierowców w pojazdach przez całą dobę. W wyjątkowych sytuacjach wolno im nawet użyć broni. O nieprawidłowościach mogą też powiadamiać inne służby, przede wszystkim inspekcję pracy.
Kogo zatrzymają
Inspektorzy transportu drogowego mają od 31 grudnia ubiegłego roku prawo sprawdzać wszystkich kierowców, także aut osobowych i dostawczych do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc). Ale tylko w zakresie łamania przepisów o ruchu drogowym. Pozwala na to nowelizacja prawa o ruchu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta