Kiedy konieczne, a kiedy dopuszczalne konsultacje z mieszkańcami
Konsultacje mają tylko opiniodawczy charakter. Nie można zaskarżyć uchwały podjętej bez nich, gdy gmina mogąc je przeprowadzić, nie skorzystała z tego uprawnienia.
W art. 5a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) przewidziano, że w wypadkach wskazanych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy >patrz ramka.
Przykład:
Rada gminy chce doprowadzić do zmiany nazwy urzędowej danej miejscowości. W takim przypadku przedstawia wniosek o zmianę nazwy ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, za pośrednictwem wojewody. Jeżeli jednak wniosek ma dotyczyć nazwy zamieszkanej miejscowości, rada musi wcześniej przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami tej miejscowości. Wniosek składa się ministrowi w terminie do 31 marca roku poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić zmiana urzędowej nazwy, a taka zmiana – dokonana w drodze rozporządzenia – następuje z dniem 1 stycznia.
Inna procedura miałaby miejsce w sytuacji, gdyby rada chciała doprowadzić do ustalenia dodatkowej nazwy miejscowości w języku mniejszości narodowej lub etnicznej. Dodatkowa tradycyjna nazwa w języku mniejszości może być używana obok urzędowej nazwy w języku polskim tylko na obszarze gmin wpisanych do prowadzonego przez ministra właściwego do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych rejestru gmin, na których obszarze używane są nazwy w języku mniejszości. Wpisu do rejestru dokonuje minister na wniosek rady gminy. Dodatkowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta