Przedsiębiorcy nie wolno odmówić udziału w badaniu
Analizy rynku prowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostarczają wiedzy o jego funkcjonowaniu, w tym pozwalają odkryć i zidentyfikować zagrożenia i nieprawidłowości
Żadna firma poproszona o informacje nie ma prawa odmówić ich podania. Teoretycznie zresztą wszystkim nam powinno zależeć na tym, aby rynek funkcjonował prawidłowo i bez zakłóceń. Aby panowała na nim wolna i uczciwa konkurencja a firmy nie umawiały się między sobą, zakłócając procesy rynkowe.
Właśnie dlatego istnieją instytucje upoważnione do badania rynku i przyglądaniu mu się szczególnie w sytuacjach budzących wątpliwości. Na przykład wtedy, gdy potencjalni konkurenci proponują zadziwiająco zbieżne ceny lub podobne warunki zawierania transakcji, gdy planowane jest połączenie działających do tej pory niezależnie firm lub jedna z nich ma zbyt mocną pozycję na rynku.
Mogłoby się wydawać, że poddani badaniom powinni być w takich sytuacjach jedynie monopoliści lub ci przedsiębiorcy, którzy negatywnie wpływają na konkurencję rynkową. Jednak informacje wyłącznie z tych źródeł nie oddawałyby w pełni rzeczywistości biznesowej. To właśnie raczej dane od pozostałych, konkurujących na danym rynku firm mogą pokazywać prawdziwy obraz i umożliwić uprawnionej instytucji właściwe działanie.
Przymus prawny
Niezależnie od tego czy zgodzimy się z takim stanowiskiem, czy uznamy je za zbyt rozszerzające władcze uprawnienia państwa i jego organów, przepisy są takie, jakie są. A w związku z tym każdy przedsiębiorca może zostać poproszony o złożenie wyjaśnień...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta