Drobne prezenty dla kontrahentów i próbki nie są opodatkowane
Firma, która wręcza klientom foldery reklamowe lub długopisy z logo, nie musi wystawiać faktury wewnętrznej
Wynikający z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT obowiązek opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów i usług nie dotyczy: drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Wynika to z ust. 3 tego przepisu. Jednocześnie firma ma prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT).
Drukowane materiały reklamowe
Ustawa o VAT nie zawiera definicji drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Należy więc zastosować wykładnię językową. Według „Słownika języka polskiego PWN” „drukować” oznacza: odbijać litery, teksty, rysunki na papierze za pomocą różnych technik i maszyn drukarskich, wytłaczać deseń na tkaninie. Niewątpliwie za drukowane materiały uznać należy wszelkie druki na papierze, tj. materiały wykonane metodami poligraficznymi.
Izba Skarbowa w Poznaniu w piśmie z 29 marca 2010 (ILPP2/443-1768/09-4/BA) uznała, że wyłącznie materiały, które zawierałyby przede wszystkim informacje na temat działalności spółki i jej produktów, odpowiadają pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Wskazała, że podobne wnioski wynikają z orzecznictwa. Sądy wskazują, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta