Instytucje zarządzające nie mają kompetencji prawotwórczych
polityka spójności | Programy operacyjne nie mogą stanowić źródeł prawa powszechnie obowiązującego
Po prawie pięciu latach funkcjonowania nowego systemu redystrybucji środków unijnych sądy administracyjne dostrzegły, że przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 84, poz. 712 z późn. zm.; dalej uzppr), w zakresie umożliwiającym instytucji zarządzającej tworzenie norm prawa powszechnie obowiązującego (tj. programów operacyjnych oraz pomocowych) i wyłączającym w całości stosowanie w procedurze konkursowej przepisów ustawy z 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.; dalej k.p.a.), mogą być niezgodne z konstytucyjnymi zasadami: przyzwoitej legislacji, działania organów władzy publicznej wyłącznie na podstawie prawa oraz zamkniętego katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego.
Wątpliwości konstytucyjne znacznie się pogłębiły w ostatnim roku i przed Trybunałem Konstytucyjnym został zarejestrowany już drugi wniosek o zbadanie zgodności niektórych przepisów uzppr z ustawą zasadniczą (P 9/10; P 1/11). Skutki orzeczenia Trybunału mogą okazać się niebagatelne dla całego systemu redystrybucji środków unijnych, gdyż wnioskodawcy podważają nie tylko procedurę konkursową, ale całkowicie podkopują fundament, na jakim redystrybucja tych środków jest oparta. W niedługim czasie może to więc doprowadzić do zachwiania systemem pomocowym, który dziś...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta