TVN zyska na podatku?
TVN przeniósł segment sprzedaży i marketingu wraz z siedmioma markami programowymi (np. TVN czy TVN 4) do osobnej spółki zależnej. Rzecznik TVN Karol Smoląg tłumaczy, że chodzi o wzmocnienie Premium TV – biura reklamy obsługującego stacje spoza grupy.
– Tworzymy oddzielną spółkę, która będzie w lepszej pozycji, by poszerzać portfolio Premium TV o kolejne kanały, te nadawane w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, ale i np. produkowane przez Cyfrę+ – mówi.
Specjaliści podkreślają jednak, że podobne ruchy firmy wykonują, by móc księgować swoje cenne często marki, amortyzować je i korzystać z tarczy podatkowej. Wartość przenoszonych marek TVN to od 1,3 do 1,6 mld zł. A kapitalizacja giełdowa spółki sięga obecnie ok. 3,4 mld zł.
– Chodzi o kwestie podatkowe. Wydziela się pewne aktywa, np. marki, które dotychczas nie były w raporcie rozpoznane, do spółki zależnej, od której spółka matka je dzierżawi. Spółka zależna amortyzuje te marki, przez co rosną jej koszty. Równoważą one przychody, jakie uzyskuje z ich dzierżawienia. W rezultacie spółka nie płaci podatku, a zysk jednostkowy spółki matki spada – tłumaczy Piotr Grzybowski, analityk DI BRE.