Źle wypełnione awizo to dobra wymówka
Podatnik nie może odpowiadać za błędy poczty. Jeśli nie dopełni ona wszystkich swoich obowiązków, to fiskus nie ma prawa uznać, że list został mu skutecznie doręczony
Z art. 150 § 1 pkt 1 ordynacji podatkowej (dalej op) wynika, że w razie niemożności doręczenia listu poleconego poczta przechowuje go przez 14 dni w swojej placówce. § 1a mówi, że adresata zawiadamia się dwukrotnie o pozostawianiu pisma. Powtórne zawiadomienie następuje w razie niepodjęcia pisma w ciągu siedmiu dni.
Zgodnie z § 2 tego przepisu zawiadomienie o pozostawianiu pisma umieszcza się w skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W tym wypadku doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w § 1, a pismo pozostawia się w aktach sprawy.
Błąd listonosza
Aby uznać, że doszło do doręczenia pisma w trybie określonym w art. 150 op, nie wystarczy stwierdzenie dwukrotnego awizowania przesyłki. Błąd listonosza co do sposobu wypełnienia zawiadomienia o liście poleconym z urzędu skarbowego albo innego może oznaczać, że decyzja nie została skutecznie doręczona. Oczywiście jeżeli podatnik nie odbierze listu na poczcie pomimo wadliwej informacji o przesyłce.
Błędem takim jest np. brak informacji, w którym urzędzie pocztowym podatnik ma odebrać list. Urząd skarbowy nie może się tłumaczyć, że to nie jest jego wina....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta