Gwiazdy Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych
Albert Maysles, dokumentalista
Według Jeana-Luca Godarda jest „najlepszym amerykańskim operatorem". A „New York Times" nazwał go mistrzem dokumentalistów. Maysles – wraz ze swoim bratem Davidem – to jeden z pionierów tzw. kina bezpośredniego, czyli nurtu dokumentów z lat 60., polegających na podpatrywaniu rzeczywistości, bez komentarza zza kadru, ilustracji muzycznej czy wypowiedzi wprost do kamery. Ich najbardziej znanymi filmami są, m.in.: „Domokrążca" (1969) – o wędrownym sprzedawcy namawiającym gospodynie domowe na kupno Biblii, a także „Gimme Shelter" (1970) – portret Micka Jaggera i grupy The Rolling Stones. Laureat
John Seale, autor zdjęć
Jeden z najlepszych operatorów na świecie. Ma na koncie superprodukcje i kameralne dramaty. Nikt jak on nie potrafi pokazać na ekranie piękna, a zarazem surowości natury. Dowodzą tego „Piknik pod Wiszącą Skałą" (1975) i „Angielski pacjent" (1996). Pierwszy nakręcił razem z Peterem Weirem. Później zrealizowali m.in.: „Świadka", „Wybrzeże Moskitów" i „Stowarzyszenie Umarłych Poetów". Dzięki obrazom Seale'a świat filmów Weira wydaje się mistyczny, jakby przedstawiał go szaman. „Angielski pacjent" powstał we współpracy z Anthonym Minghellą. Przywrócili w nim blask melodramatowi, a Seale otrzymał Oscara. Laureat...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta