Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Klęska rozsądku w PRL

17 grudnia 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Paweł Moszczyński
źródło: Rzeczpospolita

Losy korwety Gawron, której dziesięcioletnia już budowa nie osiągnęła nawet półmetka, są dobrym symbolem stanu polskiego przemysłu stoczniowego oraz jego dostawców

Jest to spadek po PRL i sowieckiej dominacji. Od lat 50. głównymi dostawcami okrętów dla polskiej marynarki były Stocznia Północna i Stocznia Marynarki Wojennej. Obie poważnie rozbudowane w latach 60., przez 30 lat wyprodukowały (poza licznymi statkami dla odbiorców cywilnych) łącznie 107 okrętów desantowych oraz drugie tyle trałowców, okrętów hydrograficznych, pożarniczych, ratowniczych i innych pomocniczych. Największym odbiorcą nie była jednak marynarka polska, lecz ZSRS, i to ona narzucała kierunki rozwoju polskiego przemysłu, w tym silnikowego.

Początki produkcji silników okrętowych w Polsce były obiecujące. Dzięki zabiegom doświadczonego przedwojennego konstruktora Zygmunta Okołowa kierowany przez niego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9109

Wydanie: 9109

Spis treści
Zamów abonament