Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Liniowce widma ostrzegają

24 grudnia 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Monika Rogozińska
Zagłada „Titanica”, 15 kwietnia 1912 roku, rys. Willy Stoewer
źródło: EAST NEWS
Zagłada „Titanica”, 15 kwietnia 1912 roku, rys. Willy Stoewer
Dr Robert Ballard przy batyskafie podczas badań wraku „Titanica”
źródło: SCIENCE PHOTO LIBRARY
Dr Robert Ballard przy batyskafie podczas badań wraku „Titanica”
Śruby napędowe „Titanica” budowanego w stoczni Harland & Wolf w Belfaście, 1911 r.
źródło: EAST NEWS
Śruby napędowe „Titanica” budowanego w stoczni Harland & Wolf w Belfaście, 1911 r.
Gazeciarz „The Evening News” rozprowadza dodatek nadzwyczajny poświęcony katastrofie „Titanica”
źródło: Bridgeman art library, akg/east news,
Gazeciarz „The Evening News” rozprowadza dodatek nadzwyczajny poświęcony katastrofie „Titanica”
RMS „Titanic” przed wyruszeniem w pierwszy i ostatni rejs przez Atlantyk
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
RMS „Titanic” przed wyruszeniem w pierwszy i ostatni rejs przez Atlantyk
Córki państwa Allisonów – jedna z nich zginęła w katastrofie „Titanica”
źródło: EAST NEWS
Córki państwa Allisonów – jedna z nich zginęła w katastrofie „Titanica”
Isidor i Ida Straus – oboje zginęli na tonącym „Titanicu”
źródło: bridgeman art library
Isidor i Ida Straus – oboje zginęli na tonącym „Titanicu”
Benjamin Guggenheim, amerykański przemysłowiec, kolejna ofiara katastrofy
źródło: EAST NEWS
Benjamin Guggenheim, amerykański przemysłowiec, kolejna ofiara katastrofy
Szalupy z „Titanica”, które ocaliły część pasażerów
źródło: bridgeman art library
Szalupy z „Titanica”, które ocaliły część pasażerów
Łódź wioząca rozbitków z „Titanica” sfotografowana z pokładu statku „Carpathia”, 15 kwietnia 1912 r.
źródło: EAST NEWS
Łódź wioząca rozbitków z „Titanica” sfotografowana z pokładu statku „Carpathia”, 15 kwietnia 1912 r.
 Dziób „Titanica” sfilmowany przez pojazd podwodny „Hercules”, 2004 r.
źródło: SCIENCE PHOTO LIBRARY
Dziób „Titanica” sfilmowany przez pojazd podwodny „Hercules”, 2004 r.
Rosyjski batyskaf „Mir” przy wraku „Titanica”
źródło: EAST NEWS
Rosyjski batyskaf „Mir” przy wraku „Titanica”
Okładka książki Ballarda poświęconej odkryciu miejsca spoczynku i eksploracji „Titanica”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Okładka książki Ballarda poświęconej odkryciu miejsca spoczynku i eksploracji „Titanica”
Naczynia leżące na dnie w pobliżu wraku „Titanica” sfotografowane przez francuski batyskaf „Nautile”, 1987 r.
źródło: SIPA PRESS/ EAST NEWS
Naczynia leżące na dnie w pobliżu wraku „Titanica” sfotografowane przez francuski batyskaf „Nautile”, 1987 r.
 Fragment kadłuba „Titanica” wyłowiony z dna Atlantyku
źródło: EAST NEWS
Fragment kadłuba „Titanica” wyłowiony z dna Atlantyku
„Empress of Ireland” opuszcza port w Liverpoolu, 1908 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Empress of Ireland” opuszcza port w Liverpoolu, 1908 r.
Wrak „Empress of Ireland” widziany na ekranie sonaru
źródło: EAST NEWS
Wrak „Empress of Ireland” widziany na ekranie sonaru
„Empress of Ireland” na pocztówce
źródło: EAST NEWS
„Empress of Ireland” na pocztówce
Lusitania” tonie storpedowana przez U-20, 7 maja 1915 r.
źródło: EAST NEWS
Lusitania” tonie storpedowana przez U-20, 7 maja 1915 r.
Załoga U-Boota obserwuje zatonięcie alianckiego statku
źródło: EAST NEWS
Załoga U-Boota obserwuje zatonięcie alianckiego statku
 U-20 topi „Lusitanię”, niemiecka pocztówka propagandowa
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
U-20 topi „Lusitanię”, niemiecka pocztówka propagandowa
Niemiecki oficer spogląda przez peryskop okrętu podwodnego
źródło: EAST NEWS
Niemiecki oficer spogląda przez peryskop okrętu podwodnego
„Lusitania” w porcie nowojorskim, 1915 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
„Lusitania” w porcie nowojorskim, 1915 r.
Załoga i pasażerowie opuszczają storpedowany statek
źródło: Corbis
Załoga i pasażerowie opuszczają storpedowany statek
Puzzle francuskie ukazujące storpedowanie „Lusitanii”
źródło: bridgeman art library
Puzzle francuskie ukazujące storpedowanie „Lusitanii”
RMS „Britannic” jako okręt szpitalny, 1916 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
RMS „Britannic” jako okręt szpitalny, 1916 r.
 Rufa „Britannica” na pochylni przed wodowaniem okrętu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Rufa „Britannica” na pochylni przed wodowaniem okrętu
1. RMS „Britannic” jako okręt szpitalny, 1916 r.  2. Rufa „Britannica” na pochylni przed wodowaniem okrętu 3. SP-350 „Denise” – francuski pojazd podwodny używany przez sławnego badacza mórz i oceanów Jacquesa Cousteau
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
1. RMS „Britannic” jako okręt szpitalny, 1916 r. 2. Rufa „Britannica” na pochylni przed wodowaniem okrętu 3. SP-350 „Denise” – francuski pojazd podwodny używany przez sławnego badacza mórz i oceanów Jacquesa Cousteau
Inny brytyjski transatlantyk „Arabic”, który podzielił los „Lusitanii” zatopiony przez niemiecki okręt podwodny U-24 w sierpniu 1915 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Inny brytyjski transatlantyk „Arabic”, który podzielił los „Lusitanii” zatopiony przez niemiecki okręt podwodny U-24 w sierpniu 1915 r.
Włoski transatlantyk „Andrea Doria” tonie na Atlantyku w pobliżu wybrzeży USA, 26 lipca 1956 r.
źródło: Corbis
Włoski transatlantyk „Andrea Doria” tonie na Atlantyku w pobliżu wybrzeży USA, 26 lipca 1956 r.
 Genueński admirał Andrea Doria jako Neptun, mal. Bronzino
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Genueński admirał Andrea Doria jako Neptun, mal. Bronzino
Niemiecki plakat propagandowy sławiący sukcesy podwodniaków
źródło: EAST NEWS
Niemiecki plakat propagandowy sławiący sukcesy podwodniaków
Załogowe pojazdy podwodne podczas eksploracji wraku
źródło: EAST NEWS
Załogowe pojazdy podwodne podczas eksploracji wraku
Francuski batyskaf „Nautile”
źródło: EAST NEWS
Francuski batyskaf „Nautile”
 Rysunek batyskafu  „Trieste”
źródło: SCIENCE PHOTO LIBRARY
Rysunek batyskafu „Trieste”
 Francuski statek „Nadir” – baza dla batyskafów i robotów podwodnych
źródło: EAST NEWS
Francuski statek „Nadir” – baza dla batyskafów i robotów podwodnych
Francuski robot podwodny „Achille”
źródło: EAST NEWS
Francuski robot podwodny „Achille”
Francuski robot podwodny „Achille”
źródło: EAST NEWS
Francuski robot podwodny „Achille”
Analiza obrazu dna morskiego przekazanego przez batyskaf do amerykańskiego Ocean Technology Center
źródło: EAST NEWS
Analiza obrazu dna morskiego przekazanego przez batyskaf do amerykańskiego Ocean Technology Center

Katastrofa „Andrei Dorii” zapoczątkowała koniec trwającej niespełna pół wieku epoki luksusowych liniowców transoceanicznych. W 1956 r. więcej osób przeleciało już nad Atlantykiem samolotami, niż przepłynęło statkami...

Monika Rogozińska, podróżniczka, himalaistka, dziennikarka „Rzeczpospolitej"

– Morza i oceany to nieprzeczytane rozdziały księgi historii człowieka. Leży w nich milion wraków – mówi prof. Robert Ballard, twórca pierwszego wydziału oceanografii archeologicznej na uniwersytecie.

– To okna do przeszłości – twierdzi prof. Don Walsh, emerytowany dowódca amerykańskich łodzi podwodnych, który dotarł do najgłębszego miejsca oceanów. Technika, do której rozwoju obydwaj się przyczynili, pozwala pomału odczytywać przeszłość.

Ballard poświęcił dekadę na rozwiązanie zagadek i tajemnic zatonięć luksusowych liniowców oceanicznych pływających w pierwszej połowie XX stulecia między Ameryką a Europą. Docierał do ich wraków, żeby poznać prawdę. Najpierw odnalazł ten, którego katastrofa wzbudzała najwięcej emocji, bo zginęli na nim sławni i bogaci. Sukces pomógł mu w dalszych poszukiwaniach. Doszedł do wniosku, że statki te zatonęły, ponieważ człowiek, zachłystując się nowymi technologiami, bezgranicznie zaufał technice i popełniał błędy niedopatrzenia. „Los »Ttitanica« i innych liniowców widm uczy nas, że człowiek, który zbytnio zaufał dziełom swych rąk, wcześniej czy później wpadnie na górę lodową" – ostrzega w swej książce „Ghost Liners". A historia, jak widać, lubi się...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9115

Wydanie: 9115

Spis treści

Pierwsza strona

Zamów abonament