Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ustąp, aby zwyciężyć

02 listopada 1996 | Gazeta | AŁ

Ustąp, aby zwyciężyć

Rozmowa z Jerzym Pomianowskim, prezesem Polskiej Federacji Aikido

Wynik testu na znajomych: na pytanie, co to jest aikido, paru odpowiedziało, że to japoński magnetofon, paru innych, że to japoński aparat fotograficzny. Panie prezesie, co to jest aikido?

To jest rzeczywiście wynalazek japoński, ale dosyć odległy od odtwarzania muzyki i fotografowania. To jest sztuka walki spokrewniona z judo, karate i kendo, ale jednak inna. To jest sztuka obrony i tylko obrony, jej celem jest rozładowanie agresji przeciwnika, a nie zdobycie nad nim fizycznej przewagi. Ustąp, aby zwyciężyć -- tak brzmi podstawowa zasada.

Czy ustąp, aby zwyciężyć, nie znaczy uciekaj?

Nie uciekaj, lecz najpierw zrób unik i jeżeli to wystarczy, to znaczy jeśli przeciwnik nie ponowi ataku, jesteś zwycięzcą. Agresja trafiła w próżnię, została rozładowana. Zasady aikido nie tylko nie przewidują, ale wręcz wykluczają atakowanie przeciwnika, który miał w stosunku do nas złe zamiary, był agresywny, chciał nam zrobić krzywdę. Jeżeli pierwszy skuteczny unik nie poskromił przeciwnika, aikidoka używa siły fizycznej, wykonuje rzut, czyli tego przeciwnika powala na matę, a w warunkach realnej samoobrony, powala na ziemię. Robi to jednak w taki sposób, by nie połamać mu kończyn, nie uczynić go kaleką na całe życie. Unik jest pierwszym ostrzeżeniem, rzut...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 902

Spis treści

Raporty

Zamów abonament