Koniec z „polskimi obozami”
Media | Agencja AP zabrania reporterom używać obraźliwego określenia. To sukces w walce o wizerunek Polski
jacek przybylski
piotr zychowicz
Po kilku latach walki amerykańskiej Polonii agencja Associated Press wprowadziła w końcu w swoim podręczniku pisania depesz (tzw. stylebooku) zakaz używania określenia „polskie obozy koncentracyjne".
– To niezwykle istotny sukces i najważniejsza wygrana bitwa w naszej wojnie o dobre imię Polski – mówi „Rz" Alex Storożyński, dziennikarz, laureat Pulitzera i prezes Fundacji Kościuszkowskiej, który wcześniej przekonał do wprowadzenia podobnej zmiany m.in. szefów tak ważnych dzienników, jak „The Wall Street Journal", „The New York Times", „The San Francisco Chronicle" i portalu Yahoo!
Dobry wzór dla tysięcy mediów
Księga stylu Associated Press jest najważniejszym i najbardziej wpływowym podręcznikiem dla dziennikarzy w Stanach Zjednoczonych.
– Z serwisu tej agencji korzysta ponad 1700 gazet oraz ponad 5 tys. amerykańskich stacji radiowych – podkreśla Storożyński.
Szef Fundacji Kościuszkowskiej, uważany za jednego z najbardziej wpływowych przedstawicieli Polonii, zwraca uwagę, że ogromne znaczenie dla szefów AP miał fakt, iż pod petycją żądającą zaprzestania używania przez amerykańskie media szkalującego Polaków określenia podpisało się już ponad 300 tys. osób.
– Oczywiście to nie jest koniec wojny, ponieważ na pewno będą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta