Jak skutecznie przedsiębiorca może reklamować wady w budynku
Jeżeli w nowym obiekcie pękają ściany, a w czasie deszczu cieknie woda z okien można domagać się od sprzedającego usunięcia tych usterek
Niedociągnięcia w wykończeniu nowych budynków biurowych czy mieszkalnych niestety się zdarzają. Można żądać jednak ich usunięcia, korzystając z rękojmi za wady rzeczy sprzedanej lub gwarancji.
Rękojmia za wady
Rękojmia za wady fizyczne przysługuje z mocy prawa i nie można jej w żaden sposób wyłączyć czy ograniczyć, nie trzeba też zapisywać jej zasad w umowie kupna lokalu (budynku).
O odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady fizyczne mówi art. 556 kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, deweloper odpowiada za usterki zmniejszające wartość oraz użyteczność lokalu lub budynku. Na przykład w przypadku, gdy w lokalu ściany mają pęknięcia. Z instytucji rękojmi można także skorzystać, gdy okazuje się, że rzecz nie ma właściwości, o jakich sprzedający zapewniał kupującego, np. okno miało być uchylne, a można je otworzyć tylko na oścież.
Gdy deweloper odmawia usunięcia usterek, można dochodzić odszkodowania za wady fizyczne przed sądem
Uwaga! Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawierania umowy. Jeżeli więc przy sprzedającym nabywca zamykał i otwierał okno, i nie wnosił zastrzeżeń, to później nie może domagać się usunięcia tej wady.
Osoba, która chce dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi musi zgłosić wadę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta