W transporcie ważne są godziny pracy
Sprecyzowany harmonogram korzystnie jest tworzyć także dla kierowcy pracującego w systemie równoważnym. Można wówczas zaoszczędzić na dodatkach za pracę nadliczbową
W nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców z 1 stycznia 2012 r. ustawodawca zwolnił pracodawców z obowiązku tworzenia rozkładów czasu pracy dla kierowców wykonujących przewóz rzeczy i okazjonalny przewóz osób (art. 11 ust. 2a ustawy).
Powyższe zwolnienie dotyczy również równoważnego systemu (art. 15 ust. 6 ustawy), w którym dozwolone jest przedłużanie wymiaru czasu pracy do 12 godzin na dobę. Jest to zmiana oczekiwana przez przedsiębiorców, ponieważ w transporcie drogowym ustalenie z góry rozkładu na cały okres rozliczeniowy według stanowiska PIP było praktycznie niemożliwe.
Martwy przepis
Niestety, tak oczekiwane przez branżę transportową zmiany wprowadziły również problemy interpretacyjne w wyliczaniu godzin nadliczbowych dobowych i średniotygodniowych.
Co do zasady nadgodziny dobowe wylicza się w sytuacji, gdy praca wykonywana jest ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy wynikający z obowiązującego kierowcę systemu i rozkładu czasu pracy (art. 20 ustawy). Ustawa o czasie pracy kierowców nie daje jednak jednoznacznych odpowiedzi na pytania:
- czy można wydłużyć dobowy wymiar czasu pracy do 12 godzin bez rozkładu czasu pracy,
- czy bez rozkładu czasu pracy dobowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta