Uwaga na łowców okazji
Handel | Towary luksusowe kupują głównie bogaci? Nie, chęć ich posiadania jest silna też w innych grupach klientów.
piotr mazurkiewicz
Polacy na towary z najwyższej półki wydają już ponad 10 mld zł rocznie. Są to oczywiście głównie kosmetyki czy alkohole, jednak bardzo szybko przybywa chętnych na ubrania, buty czy akcesoria ze znaną marką. W kolejnych latach ma dalej zyskiwać na wartości – w 2015 r. ma to być już kwota 12,9 mld zł.
Jaki jest próg ceny pozwalający na określenie towaru właśnie jako luksusowy? Z przeprowadzonego przez firmę KPMG badania wynika, że w przypadku samochodu Polacy określają go na 178,3 tys. zł, dla męskiego zegarka 9,2 tys. zł (damskiego 7,2 tys. zł), naszyjnika 8,8 tys. zł, a męskiego garnituru 4,5 tys. zł. – W przypadku butów poziom jest w miarę wyrównany i wynosi ok. 1,5–4,5 tys. zł – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG.
Liczą się aspiracje
Kwoty wydają się bardzo wysokie i do zaakceptowania jedynie przez osoby bardzo dobrze zarabiające, ale grupa nabywców produktów luksusowych jest znacznie szersza. KPMG podaje, że osób uznanych za bogate (zarobki przekraczające 20 tys. zł miesięcznie) oraz zamożne (ponad 7,1 tys. zł) na koniec 2011 r. było niemal 730 tys., a w tym roku ich liczba zbliży się do 751 tys.
Według prognoz firmy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta