Jak Euromark znalazł się na krawędzi upadłości
Właściciel polskich marek Alpinus i Campus może zniknąć z rynku.
Euromark to brytyjska spółka handlująca odzieżą i sprzętem turystycznym: plecakami, namiotami, śpiworami. Jest właścicielem polskich marek Campus i Alpinus. Ta druga to prawdziwa legenda: w latach 90. stworzyli ją himalaiści Artur Hajzer, Janusz Majer i Ryszard Warecki. Założona przez nich firma ADD szybko się rozwijała, a produkty Alpinusa, dzięki doświadczeniu swoich twórców, zdobywały uznanie wśród turystów i taterników. ADD popadła jednak w tarapaty finansowe. Kiedy w 2004 r. zbankrutowała, marka Alpinus, jako zabezpieczenie kredytu, trafiła do Banku Współpracy Europejskiej (obecnie Meritum Bank). W tym samym roku odkupił ją Euromark, który w 2006 r. wszedł na warszawską giełdę.
Od początku tego roku kurs Euromarku zaczął szybko spadać. Jeszcze w kwietniu za akcje firmy płacono 2 zł. W piątek kosztowały 10 gr. W ciągu zaledwie ośmiu miesięcy wartość rynkowa Euromarku stopniała z 25,5 mln zł do 1,2 mln zł.
Droga do upadku
Model biznesowy był prosty i do dziś z powodzeniem jest stosowany przez wiele przedsiębiorstw. Euromark...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta