Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wielkie sieci panują na rynku hoteli

22 stycznia 2013 | Ekonomia | Adam Woźniak
Polski rynek hotelarski wciąż jednak odstaje od innych rynków europejskich, także sąsiednich, jak np. rozwinięty rynek czeski. Polscy hotelarze narzekają na ceny: w porównaniu ze średnią  w Europie są niższe, co przekłada się na słabszą zyskowność.
źródło: Rzeczpospolita
Polski rynek hotelarski wciąż jednak odstaje od innych rynków europejskich, także sąsiednich, jak np. rozwinięty rynek czeski. Polscy hotelarze narzekają na ceny: w porównaniu ze średnią w Europie są niższe, co przekłada się na słabszą zyskowność.

Polskie marki hotelarskie w odwrocie. W ubiegłym roku tylko jedna z rodzimych – Hotele DeSilva – przyłączyła dwa nowe obiekty.

Międzynarodowe marki hotelarskie coraz bardziej opanowują polski rynek. W ubiegłym roku należała do nich zdecydowana większość nowo otwieranych hoteli. Polskie sieci co prawda powiększyły łączną liczbę pokoi o przeszło pół tysiąca, ale stało się tak w wyniku rozbudowy istniejących hoteli.

Według branżowego serwisu e-hotelarstwo.com jedyna polska sieć, która w 2012 r. się powiększyła, to Hotele DeSilva, które wzięły w dzierżawę dwa obiekty ze 124 pokojami od Polskiego Holdingu Nieruchomości.

Brakuje kapitału

Jedną z przyczyn stagnacji jest brak kapitału na inwestowanie we własne hotele. Kolejną – brak na tyle sprawdzonego i popartego dobrymi wynikami sieciowego know-how, który mógłby przełamać nieufność polskich właścicieli hoteli niezależnych.

– Stagnacja krajowych sieci hotelowych jest pochodną etapu rozwoju polskiego rynku – uważa Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej. Przykładowo na świecie sieć Best Western – podobnie jak markowe porozumienia hoteli niezależnych – traci hotele. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba hoteli należących do Best Western International zmniejszyła się o blisko 2 proc., bo zdaniem części hotelarzy taka forma współdziałania nie zapewnia odpowiednio wysokiej efektywności.

Tymczasem w Polsce Best Western dynamicznie rośnie. – To pokazuje, że nasz rynek jest na jeszcze wcześniejszym etapie rozwoju...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9442

Wydanie: 9442

Spis treści
Zamów abonament