Uprawnienia na zasiłku macierzyńskim
- Ubezpieczona od lipca do października ubiegłego roku przebywała na urlopie macierzyńskim. W tym czasie ZUS wypłacał jej zasiłek macierzyński. Z informacji otrzymanej z OFE dowiedziała się, że nie ma zaksięgowanych składek za ten okres i nie wie, czy powinna je otrzymywać. Co powinna w takiej sytuacji zrobić?
Ubezpieczona powinna zgłosić reklamacje do ZUS, ponieważ składki na ubezpieczenia społeczne za okres przebywania na urlopie macierzyńskim jej się należą.
Finansuje je budżet państwa, a podstawą ich naliczania jest kwota zasiłku macierzyńskiego. Jego wysokość zależy ściśle od osiąganej przez ubezpieczoną pensji.
Taką reklamację można złożyć na specjalnym formularzu przygotowanym przez ZUS i można dołączyć do niego kopie druków ZUS RMUA, która wręczał jej pracodawca. Jeśli nie ma tych druków, można poprosić w firmie o zaświadczenie.