Upoważnienie musi być pisemne
Podpisując decyzję, upoważniony pracownik organu podatkowego powinien powołać się na udzielone mu na papierze umocowanie. Tylko taka forma sprawia, że działa on w imieniu swojego pracodawcy
- Spółka otrzymała decyzję wydaną 5 kwietnia br. przez naczelnika urzędu skarbowego, ale podpisał ją kierownik działu postępowań podatkowych. Decyzja dotyczy ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego. Czy kierownik nie przekroczył uprawnień? Czy jest to zgodne z prawem? Czy powinien mieć upoważnienie? – pyta czytelnik.
Pytanie czytelnika dotyczy kwestii upoważnienia pracownika organu podatkowego do podejmowania działań w imieniu tego organu podatkowego w określonym zakresie.
Zgodnie z art. 13 § 1 pkt 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) organem podatkowym pierwszej instancji, stosownie do swojej właściwości, jest:
- naczelnik urzędu skarbowego,
- naczelnik urzędu celnego,
- wójt,
- burmistrz (prezydent miasta),
- starosta albo
- marszałek województwa.
Artykuł 125 o.p. nakłada na organy podatkowe obowiązek działania w sposób wnikliwy i szybki i posługiwania się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do załatwienia sprawy. Realizację zasady szybkości postępowania stanowi zaś upoważnienie pracownika organu podatkowego do załatwienia sprawy w imieniu właśnie tego organu.
Organ podatkowy może upoważnić pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw administracyjnych (podatkowych) w jego imieniu i w ustalonym zakresie, w szczególności do wydawania decyzji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta