Także firma windykacyjna musi przekazywać informacje w sposób jasny i rzetelny
Działania, które podejmują windykatorzy, aby wyegzekwować dług, muszą być zgodne z prawem. Nie zawsze jednak obowiązek ten jest przestrzegany. Dotyczy to m.in. podawania wiadomości o zasadach egzekucji w sposób wprowadzający w błąd
Zobowiązań należy dotrzymywać, a długi spłacać. To prosta zasada, która przez wszystkich powinna być respektowana. Jednak nie oznacza to jeszcze, że firmy, które zajmują się odzyskiwaniem należności, mogą sobie na wszystko pozwolić. Także one muszą działać zgodnie z prawem, w tym trzymać się pewnych niedookreślonych reguł wynikających z zasad współżycia społecznego i dobrych obyczajów obowiązujących w działalności kupieckiej.
Oczywiście firmy windykacyjne mają prawo do podejmowania różnych – mieszczących się w granicach prawa – środków, aby wyegzekwować należności. Zatem nie jest zakazane przez prawo podejmowanie przez przedsiębiorcę windykacyjnego prób kontaktu osobistego z dłużnikiem, rozmów telefonicznych, a nawet wizyt w miejscu zamieszkania konsumenta.
Niemniej jednak w żadnym przypadku przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumentów w błąd nieprawdziwymi informacjami, jak również nie może stosować ani grozić zastosowaniem przymusu fizycznego lub psychicznego. A na czym takie działania mogą polegać?
Zakazane posunięcia
Zakazane jest np. informowanie konsumenta, że windykatorzy przyjdą w celu spisania majątku albo zajęcia jakichś ruchomości, bo nie mają takich uprawnień. Działanie takie może polegać na informowaniu dłużnika, że w procesie egzekwowania należności uczestniczy inspektor działu windykacji,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta