Jak obciążyć kontrahenta wydatkami na produkcję
Firmy, które sprzedają towary czy usługi, przenoszą na nabywców dodatkowe koszty niezbędne do zrealizowania dostawy. Powinny one powiększać podstawę opodatkowania
- Firma produkująca opakowania kartonowe obciąża klientów kosztami wykrojników, czyli unikatowych narzędzi do wykonania tych opakowań. Ze względu na trudności z określeniem, przez jak długi okres konkretny wykrojnik będzie używany (jak długo dany rodzaj opakowań będzie przez klienta zamawiany), koszt wykrojnika nie jest wliczany w cenę wyrobu gotowego, lecz rozliczany jest odrębnie i dokumentowany jest osobną fakturą (jako usługa przygotowania wykrojnika). Czy jest to postępowanie prawidłowe? – pyta czytelniczka.
Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (zob. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).
Wkalkulowane w cenę netto
Na gruncie tego przepisu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta