Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Uwaga na ochronę wizerunku

12 lipca 2013 | Prawo i praktyka | Piotr Zawadzki
 Piotr Zawadzki adwokat, Hogan Lovells
źródło: Rzeczpospolita
Piotr Zawadzki adwokat, Hogan Lovells

Angażowanie przez przedsiębiorców konsumentów w budowanie marki lub własnych produktów pozwala pogodzić dążenie do zysku z pozytywnym odbiorem społecznym.

Umiejętnie prowadzona kampania pozwala też na redukcję kosztów. Firmy, które korzystają z nowej metody, wchodzą jednak w sferę ważnych dóbr przysługujących konsumentom, takich jak nazwiska, wizerunki i inne dobra osobiste, a także własność intelektualna. Trend ten nie może zatem przekroczyć granic wyznaczonych ich prawną ochroną.

Prawo do wizerunku jest niezbywalne. Przysługuje każdej osobie fizycznej. Niezbywalność oznacza, że nie można go przenieść na inną osobę. Można jednak zezwolić na korzystanie z wizerunku. Zgodę może zastąpić otrzymanie umówionej zapłaty za pozowanie, jednak w przypadku crowdsourcingu byłyby to zapewne odosobnione przypadki. Inne wyjątki dotyczące m.in. osoby publicznej uwiecznionej w związku z pełnioną funkcją nie pozwalają na korzystanie z wizerunku w celach reklamowych.

Wizerunek to nie tylko twarz, ale każda charakterystyczna cecha, która identyfikuje osobę. Może być nim głos, ale i szczególne cechy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9585

Wydanie: 9585

Spis treści
Zamów abonament