Uwaga na ochronę wizerunku
Angażowanie przez przedsiębiorców konsumentów w budowanie marki lub własnych produktów pozwala pogodzić dążenie do zysku z pozytywnym odbiorem społecznym.
Umiejętnie prowadzona kampania pozwala też na redukcję kosztów. Firmy, które korzystają z nowej metody, wchodzą jednak w sferę ważnych dóbr przysługujących konsumentom, takich jak nazwiska, wizerunki i inne dobra osobiste, a także własność intelektualna. Trend ten nie może zatem przekroczyć granic wyznaczonych ich prawną ochroną.
Prawo do wizerunku jest niezbywalne. Przysługuje każdej osobie fizycznej. Niezbywalność oznacza, że nie można go przenieść na inną osobę. Można jednak zezwolić na korzystanie z wizerunku. Zgodę może zastąpić otrzymanie umówionej zapłaty za pozowanie, jednak w przypadku crowdsourcingu byłyby to zapewne odosobnione przypadki. Inne wyjątki dotyczące m.in. osoby publicznej uwiecznionej w związku z pełnioną funkcją nie pozwalają na korzystanie z wizerunku w celach reklamowych.
Wizerunek to nie tylko twarz, ale każda charakterystyczna cecha, która identyfikuje osobę. Może być nim głos, ale i szczególne cechy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta