Niełatwo wydać świadectwo pracy po 24 miesiącach
DOKUMENTY | Choć od nowelizacji przepisów związanych z wystawieniem zaświadczenia wykazującego okresy zatrudnienia minęły już ponad 2 lata, firmy wciąż mają z tym duże problemy.
Świadectwo pracy to dokument, który potwierdza, jaki pracownik ma staż pracy wymagany przy ustalaniu prawa do emerytury. Dlatego jest tak ważne dla każdego etatowca, a jego treść wnikliwie analizują organy ubezpieczeniowe i ewentualne błędy mogą wymagać sprostowania.
Sprawę komplikuje to, że po zmianach z 21 marca 2011 r. obowiązki pracodawcy wynikające z art. 97 k.p. nie są już jednoznaczne. Wątpliwości dotyczą terminu wystawienia świadectwa pracy zatrudnianemu na czas nieokreślony lub wykonującemu prace sezonowe. Przepisy nie rozstrzygają też, jak traktować okresy pracy przypadające przed wejściem w życie nowelizacji i kiedy wystawić za nie dokument. Problematyczny jest także sposób uwzględnienia w nim niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego, gdy podwładny nadal pracuje w tej samej firmie.
Pierwotnie świadectwo pracy było dokumentem wystawianym w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem umowy, a pracodawca podsumowywał w nim zakończony okres zatrudnienia. Wydanie go etatowcowi, który kontynuuje zatrudnienie, należało do wyjątków, gdyż następowało jedynie na żądanie podwładnego, gdy ustawało zatrudnienie na umowie terminowej i bezpośrednio przed nawiązaniem kolejnej. Wprowadzenie powszechnego wymogu wydawania świadectw w trakcie trwania stosunku pracy komplikuje sposób wypełniania tego dokumentu, stworzonego w innym celu.
Wątpliwość 1...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta