Ryzyko odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem obciąża przedsiębiorcę
Nie wolno stosować zapisów, w myśl których konsument zrzeka się prawa do odstąpienia od umowy w ustawowym czasie 10 dni, a gdy mimo wszystko to robi, musi pokryć koszty poniesione przez firmę
„Oświadczam, że nie odstąpię od zawartej umowy (...), zgadzam się na utratę zadatku. Wyrażam zgodę, w przypadku odstąpienia od montażu zestawu z mojej inicjatywy, na obciążenie mnie kosztami dojazdu (...) oraz pracy montażysty" – takie oświadczenie podpisało ponad tysiąc klientów poznańskiej spółki oferującej zestawy do odbioru telewizji satelitarnej. Sprawą zajął się urząd antymonopolowy, a w wyniku przeprowadzonej kontroli nakazał zmianę praktyki oraz nałożył karę finansową na przedsiębiorcę, który takich oświadczeń wymagał od swoich klientów.
Specjalne reguły
Cały problem i przewinienie firmy wzięło się stąd, że oświadczenia wiązały się z umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorcy. A zgodnie z prawem, gdy konsument zawiera umowę poza lokalem, może z niej zrezygnować w ciągu 10 dni bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów i bez podawania przyczyn swojej decyzji.
Stanowi o tym art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU z 2012 r., poz. 1225), zgodnie z którym konsument zawierający umowę poza lokalem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta