Problemy z naprawą auta na koszt towarzystwa
Poszkodowani wciąż mają kłopoty z uzyskaniem zwrotu kosztów wynajmu samochodu zastępczego. Skarżą się na zaniżanie odszkodowań. Istnieją korzystne dla nich orzeczenia Sądu Najwyższego, ale ubezpieczyciele często inaczej interpretują przepisy.
Komunikacyjne ubezpieczenie OC od lat sprawia poszkodowanym wiele kłopotów. Skargi dotyczą przede wszystkim zaniżania wysokości odszkodowań. Sprawy budzące najwięcej zastrzeżeń, takie jak potrącenia amortyzacyjne, stosowanie zamienników oryginalnych części zamiennych, utrata wartości handlowej pojazdu, prawo do samochodu zastępczego zostały co prawda rozstrzygnięte przez Sąd Najwyższy, ale mimo to ubezpieczyciele często interpretują przepisy na niekorzyść poszkodowanych.
Stosowanie amortyzacji nie jest dozwolone
Towarzystwo jest zobowiązane wypłacić na żądanie klienta odszkodowanie obejmujące celowe, ekonomicznie uzasadnione wydatki na nowe części i materiały służące do naprawy pojazdu.
W praktyce bywa z tym różnie. Stosowanie potrąceń amortyzacyjnych (ubezpieczyciele nazywają to też optymalizacją, merkantylnym ubytkiem wartości bądź urealnieniem) nie należy do rzadkości. Przy ustalaniu odszkodowania towarzystwa często pomniejszają je, powołując się na utratę wartości części zamiennych z powodu ich zużycia. W takiej sytuacji poszkodowany nie dostaje kwoty pozwalającej na pełną rekompensatę poniesionej szkody.
Ubezpieczyciele tłumaczą, że ceny części zamiennych trzeba obniżyć o procentowy współczynnik amortyzacji, gdyż zastosowanie części nowych sprawiłoby, że właściciel auta wzbogaciłby się bezpodstawnie. Takie rozumowanie jest błędne, gdyż wartość pojazdu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta