Oferta dla wszystkich czy tylko dla wybranych
PRAKTYKI RYNKOWE | 29 groszy za minutę do wszystkich – takie hasło, stosowane w jednej z reklam operatora telefonii komórkowej, wprowadzało w błąd potencjalnych klientów. Tak uznał urząd antymonopolowy, a jego stanowisko podzielił sąd.
Wyrok przeciwko przedsiębiorcy zapadł 8 listopada (XVII AmA 54/12). Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się z argumentacją urzędu antymonopolowego i podtrzymał karę nałożoną na firmę w wysokości ponad 1,8 mln zł. Cała sprawa dotyczyła reklamy stosowanej przez firmę telekomunikacyjną, która wprowadzała w błąd konsumentów. Tym samym takie działanie mogło zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową, a w konsekwencji za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Wszystko dlatego, że w emitowanych przez przedsiębiorcę reklamach powtarzało się hasło sugerujące, że osoba, która skorzysta z oferty przedsiębiorcy, będzie ponosiła stały koszt za minutę połączenia w wysokości 29 groszy. W rzeczywistości, jak wynikało z regulaminu promocji i cennika, taka stawka stanowiła jedynie uśredniony koszt minuty połączenia głosowego i to w przypadku aktywowania przez użytkownika dodatkowo płatnego pakietu „Tanio do wszystkich" oraz pod warunkiem pełnego wykorzystania limitu minut przyznanego w ramach pakietu. Bez spełnienia tych warunków koszt usługi był znacznie wyższy.
Podstawa naruszenia
Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, przez które stosownie do definicji zawartej w ust. 2 rozumie się godzące w zbiorowe interesy konsumentów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta