Kozie sery z pasją i zyskiem
Produkty z koziego mleka są coraz bardziej popularne w Europie. Ich amatorów przybywa także nad Wisłą.
Beata Drewnowska
Kiedy 30 lat temu Paul i Veerle D'haene z belgijskiego Lichtaart postanowili zająć się hodowlą kóz, znajomi nie kryli współczucia. – Kto w ogóle kupuje produkty z koziego mleka? – pytali.
Dziś takich wątpliwości nikt już nie ma. Większość mleka od 500 kóz hodowanych przez ich farmę De Polle zamienia się w jogurty, lody oraz sery: z rodzynkami, owinięte w szynkę, pleśniowe. Ich wytwarzaniem zajmuje się Veerle wraz z trzema pracownikami. Sprzedają je w przyzagrodowym sklepie, na jarmarkach, a także w restauracjach.
Nisza z potencjałem
– Gusta konsumentów się zmieniają, widać to chociażby w menu restauracji, w którym jest więcej sałatek i serów – mówi Veerle D'haene. – Na większe zakupy kozich produktów wpływ ma także fakt, że więcej osób niż kiedyś nie toleruje laktozy.
Moda na kozie sery dotarła już także nad Wisłę. – Polacy są coraz bardziej otwarci na nowości. Podróżują do Francji czy Włoch i chcą potem podobne produkty kupić w kraju – mówi Tadeusz Dałkowski, kierownik działu handlowego firmy Agro-Danmis Gramowscy, czołowego przetwórcy mleka koziego w Polsce....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta